Sven laat gedrag zien waar de cursist mee wil oefenen.
Soms gaat het om emoties, maar soms gaat het over oefenen met gespreksvoering.

Veiligheid
Er wordt vaak aangegeven dat het spannend is om met een acteur te werken. Daarom vind ik het heel belangrijk om dit in een veilige omgeving te doen. Hierin kun je oefenen en mag je dus fouten maken. Alleen als je in een veilige setting bent kun je iets leren. Te veel stress of in een te laconieke setting is het leerrendement beduidend lager.
Het is dan ook nooit de bedoeling iemand voor schut te zetten of belachelijk te maken. Ook geef ik geen beoordeling aan de cursist. Ik geef de cursist handvaten om iets anders te doen of ik benadruk datgene wat de cursist al zo goed kan.
Alleen met een beetje stress kun je optimaal presteren.
Met te weinig stress wordt het een toneelstukje. Met teveel stress wordt het een belasting en is het leerrendement nihil.

De cursist bepaalt.
De cursist geeft aan wat hij/zij lastig vindt en mee wil oefenen. Ook kan de cursist kiezen met welke intensiteit geoefend wil worden. Wil je met heel pittig gedrag oefenen of wil je juist heel laagdrempelig oefenen? (Volumeknop)
Tot slot kan de cursist een time-out vragen. Als je het even niet weet,
(Time out)
Je loopt vast of je hebt iets gezegd/ gedaan wat niet erg effectief is dan kunnen we de scène een klein beetje terugspoelen en gaan we verder zonder dat dit gebeurd is. (Terugspoelknop)

Niet goed of fout.
Er gebeurt altijd wel iets wat effect heeft op het gedrag van Sven. Soms is het helpend voor Sven. Soms is het niet helpend voor Sven.
Ik daag je uit om te onderzoeken wat effectief is en wat minder effectief is.
Het gaat om oefenen en jouw leerrendement, niet om iets perfect te doen.